دادرسی

دادرسی

چرا زنان نصف مردان ارث می‌برند؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده
وکیل پایه دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه
چکیده
1 _ تحلیل مبانی فقهی موضوع بحث:
در نظام حقوقی ارث اسلام، هیچ‌یک از بستگان متوفا باتوجه به سلسله مراتب، از ارث محروم نمی‌شوند و آنچه در میان اعراب جاهلی یا پاره‌ای از کشورها معمول بود که زنان و یا کودکان را به‌خاطر عدم توانایی بر حمل اسلحه و شرکت در میدان جنگ از ارث محروم می‌کردند و ثروت متوفا را به افراد دورتر می‌دادند، در اسلام وجود ندارد و تمام افراد به نسبت ارتباطی که با متوفا دارند مشمول قوانین ارث هستند.
در قانون اسلام، به نیازهای فطری و مشروع انسان پاسخ مثبت داده شده است؛ زیرا افراد بشر همواره مایلند که حاصل دسترنج خود را در دست کسانی ببینند که پارة تن آنها محسوب می‌شوند و حیات آنها در حقیقت ادامه حیات و زندگی خود آنها می‌باشد؛ بنابراین، در این قانون سهم فرزندان از همه بیشتر است و در عین حال پدرومادر و سایر بستگان به‌نوبة خود سهم و فرض تعیین شدة خویش را می‌برند.
قانون ارث اسلام تنها براساس چگونگی ارتباط نسبی یا سببی متوفا تنظیم نشده، بلکه نیاز واقعی وراث نیز درنظر گرفته شده است. برای مثال، اگر می‌بینیم سهم‌الارث پسران در ظاهر دو برابر دختران و یا ارث پدر در پاره‌ای از موارد بیش از ارث مادر است، به‌خاطر این است که مردان در قوانین و مقررات دین اسلام مسئولیت‌های مالی فراوانی را برعهده دارند و درواقع، هزینه زندگی زنان بر دوش آنهاست و بر این اساس، نیاز مالی آنها بیشتر از زنان است.